O princeznej Lesanke
(1. – 2. ročník)
Popis: Hraná rozprávka o princeznej Lesanke, Papierenke, Plastenke a kráľovičovi Tetrapakovi (na motívy rozprávky Šípková Ruženka). Deti pomáhajú vyčistiť rozprávkovú krajinu, naučia sa rozpoznať druhy odpadu a správne ho vytriediť.
Cieľ: zaviesť separovaný zber alebo zlepšiť kvalitu triedenia pri zavedenom zbere, poznať označenie odpadu na obaloch
Doba trvania: 1 vyučovacia hodina
Od prameňa k moru
(1. – 2. ročník)
Popis: Odkiaľ máme vodu? Putovanie od prameňa, žiaci sa zahrajú na studničku, potok, rieku a živé organizmy okolo, napodobňujú padajúce kvapky dažďa, zvuky búrky … A krajinu po daždi, potok a jazierko – plné odpadkov. Odkiaľ sa to vzalo? Čo s tým?
Cieľ: porozumieť významu vody pre život a ako znečistená voda bráni zdravému životu
Doba trvania: 2 vyučovacie hodiny
O slimáčikovi, ktorý hľadal dúhu
(1. – 2. ročník)
Popis: Čítaná rozprávka o slimáčikovi a liečivých rastlinách na bylinkovej špirále. Slimačia cestička na maľovanom plátne, puzzle s návodmi a receptami, pexeso s liečivými rastlinami, vrecúška so sušenými bylinkami, vzorkovník semienok.
Cieľ: spoznávanie liečivých rastlín a ich využitie, účinky na zdravie
Doba trvania: 1 vyučovacia hodina
Šlo semienko na vandrovku
(1. – 4. ročník)
Popis: Vietor, voda, slnko a zem pomáhajú semienkam na vandrovke z „rodičovského domu“ do nového sveta. V nádobe s vodou vyskúšame „plavcov“ a „neplavcov“, niektorých vandrovníkov „rozfúkame“ po širokom okolí.
Cieľ: spoznať mnohorakosť tvarov semien, odhaliť finty, aké používajú semená, aby si rastliny zachovali rod
Doba trvania: 1 vyučovacia hodina
Odpadkovo – nová dimenzia
(3. – 4. ročník)
Popis: JA ako spotrebiteľ spoznávam, z čoho sú vyrobené veci a čo sa s nimi stane, keď ich nepotrebujem. Zahráme sa „Človeče, zamysli sa“ a „Doba rozpadová“. Zavedieme triedený zber odpadu (v triede alebo aj na škole), zriadime ekohliadku.
Cieľ: rozpoznať materiály, ktoré sa stávajú odpadom, vedieť o ich dopade na životné prostredie, o možnostiach recyklácie
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Chémia alebo život?
(3. – 4. ročník)
Popis: Kto sú naši pomocníci v záhrade? Živočíchy, vtáky, hmyz, mravce a … včely. Aký je ich jedálny lístok? Kde sú ich príbytky? Ježník, hadník a hmyzí hotel – ako ich zhotoviť, čím ich zariadiť, kam ich umiestniť? Aké nebezpečie hrozí živočíchom pri používaní chemických postrekov v záhradách?
Cieľ: poukázať na rovnováhu v prírode — „škodcovia“ a ich predátori
Doba trvania: 2 vyučovacie hodiny
Vypestuj a zjedz
(3. – 4. ročník)
Popis: Od semena po rastlinu, od kvetu po plod. Voda, vzduch, teplo, svetlo, pôda – živiny, včely a iné opeľovače. Toto sú faktory, od ktorých závisí farba, vôňa a najmä chuť plodov. Zahráme sa s maketami na organickú záhradku. Ovoniame a ochutnáme skutočnú zeleninu a ovocie.
Cieľ: spoznať, čo všetko rastliny potrebujú, aby nám darovali zdravé plody
Doba trvania: 1 vyučovacia hodina
Teplo domova
(4. ročník)
Popis: Atmosféra na našej planéte sa otepľuje, lebo… Krátkym filmom si priblížime denné aktivity, ktorými spôsobujeme globálne otepľovanie. Spoločne nájdeme riešenia a do dlane vpíšeme, čo budeme robiť/nerobiť každý deň pre zachovanie klímy optimálnej pre život človeka.
Cieľ: ukázať, že aj malé veci môžu spôsobiť veľké zmeny, že zodpovednosť je na každom z nás
Doba trvania: 1 vyučovacia hodina
Kompost nad zlato I
(4. ročník)
Popis: Ako (ne)kompostuje príroda a ako ju vieme napodobniť. Zahráme sa stolovú hru „S fúrikom opreteky“ – čo patrí a čo nepatrí do kompostu, ktoré živočíchy nám pomáhajú kompostovať, ako prebieha kompostovací proces. Víťaz získava kvalitné hnojivo!
Cieľ: porozumieť, že procesy v prírode sú dokonalé a naučiť sa napodobňovať ich
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Kompost nad zlato II
(4. Ročník)
Popis: Pôda – pre rastliny je to „zem pod nohami“. Zisťovanie kvality pôdy. Kompost ako najkvalitnejšie hnojivo, aké prvky obsahuje, ako ho správne používať v záhrade a v kvetináčoch.
Cieľ: úrodná pôda s organickými živinami je základom pre bohatú úrodu
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Dlaň plná záhradných inšpirácií
(4. ročník)
Popis: Maľované plátno s liečivými rastlinami, puzzle a pexeso, vrecúško s tinktúrami, vzorkovník semien. Bylinková špirála teoreticky aj prakticky, nároky rastlín na pestovanie, recepty na ich využitie.
Cieľ: zoznámiť sa s pestrou paletou liečivých rastlín, pripraviť si z nich čaj, macerát, sirup, cukríky
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny