Kompost nad zlato I
(5. – 6. ročník)
Popis: Ako (ne)kompostuje príroda a ako ju vieme napodobniť. Zahráme sa stolovú hru „S fúrikom opreteky“ – čo patrí a čo nepatrí do kompostu, ktoré živočíchy nám pomáhajú kompostovať, ako prebieha kompostovací proces. Víťaz získava kvalitné hnojivo!
Cieľ: porozumieť, že procesy v prírode sú dokonalé a naučiť sa napodobňovať ich
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Kompost nad zlato II
(5. – 7. Ročník)
Popis: Pôda – pre rastliny je to „zem pod nohami“. Zisťovanie kvality pôdy. Kompost ako najkvalitnejšie hnojivo, aké prvky obsahuje, ako ho správne používať v záhrade a v kvetináčoch.
Cieľ: úrodná pôda s organickými živinami je základom pre bohatú úrodu
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Odpadkovo – nová dimenzia
(5. – 7. ročník)
Popis: JA ako spotrebiteľ spoznávam, z čoho sú vyrobené veci a čo sa s nimi stane, keď ich nepotrebujem. Zahráme sa „Človeče, zamysli sa“ a „Doba rozpadová“. Zavedieme triedený zber odpadu (v triede alebo aj na škole), zriadime ekohliadku.
Cieľ: rozpoznať materiály, ktoré sa stávajú odpadom, vedieť o ich dopade na životné prostredie, o možnostiach recyklácie
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Chémia alebo život?
(5. – 7. ročník)
Popis: Kto sú naši pomocníci v záhrade? Živočíchy, vtáky, hmyz, mravce a … včely. Aký je ich jedálny lístok? Kde sú ich príbytky? Ježník, hadník a hmyzí hotel – ako ich zhotoviť, čím ich zariadiť, kam ich umiestniť? Aké nebezpečie hrozí živočíchom pri používaní chemických postrekov v záhradách?
Cieľ: poukázať na rovnováhu v prírode — „škodcovia“ a ich predátori
Doba trvania: 2 vyučovacie hodiny
Teplo domova
(5. – 7. ročník)
Popis: Atmosféra na našej planéte sa otepľuje, lebo… Krátkym filmom si priblížime denné aktivity, ktorými spôsobujeme globálne otepľovanie. Spoločne nájdeme riešenia a do dlane vpíšeme, čo budeme robiť/nerobiť každý deň pre zachovanie klímy optimálnej pre život človeka.
Cieľ: ukázať, že aj malé veci môžu spôsobiť veľké zmeny, že zodpovednosť je na každom z nás
Doba trvania: 45 minút
Dlaň plná záhradných inšpirácií
(5. – 7. ročník)
Popis: Maľované plátno s liečivými rastlinami, puzzle a pexeso, vrecúško s tinktúrami, vzorkovník semien. Bylinková špirála teoreticky aj prakticky, nároky rastlín na pestovanie, recepty na ich využitie.
Cieľ: zoznámiť sa s pestrou paletou liečivých rastlín, pripraviť si z nich čaj, macerát, sirup, cukríky
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
JA a zodpovednosť (voda)
(5. – 9. ročník)
Popis: Cesta vody od zdroja do mora a vplyv človeka na jej znečistenie. Prostredníctvom simulačnej hry „Lov rýb“ zistíme, že zdroj je konečný a sami rozhodujeme o vlastnej budúcnosti. Účastníci navrhnú opatrenia na šetrenie vody a obmedzenie jej znečisťovania.
Cieľ: prevziať osobnú zodpovednosť za znečisťovanie a využívanie obmedzených zdrojov
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Návrhár Príroda
(5. – 9. ročník)
Popis: Dizajn krajiny, prírodná a „umelá“ architektúra, prírodné vzory. Význam tvarov, prúdenie energie, okraje, hranice, susedstvá. Odraz tvarov v ľudskom tele.
Cieľ: využívanie prírodných vzorov pri navrhovaní záhrad
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Jedzme zodpovedne
(5. – 9. ročník)
Popis: Čo jem? Odkiaľ to pochádza? Koľko skutočne zjem a koľko sa pri tom vyplytvá? Ako moje jedlo mení svet? Horúcou témou sú potravinové míle, virtuálna voda, ekonomika a etika, klimatické zmeny a globálne vzdelávanie.
Cieľ: dosiahnuť zmenu v stravovacích návykoch a spôsobe obstarávania potravín
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Neželaní votrelci
(5. – 9. ročník)
Popis: Invázne druhy rastlín na našom území, aké podmienky im vytvárame, ako sa nám za to „odmenia“, čo hovorí zákon – a čo robia zodpovední. Riziká pre naše zdravie, riziká pre naše sídla a obydlia.
Cieľ: spoznať invázne rastliny a chrániť naše územie pre pôvodné druhy
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
JA a zodpovednosť (odpad)
(8. – 9. ročník)
Popis: Prostredníctvom aktivity „Lov rýb“ pochopíme jedinečnosť našej Zeme, vodu, pôdu a vzduch ako konečné zdroje pre život. Spoločne vytvoríme podmienky pre separovanie a následnú recykláciu, opätovné využívanie vecí a predchádzanie vzniku odpadu.
Cieľ: prevziať osobnú zodpovednosť za každú vec, ktorú sa rozhodneme kúpiť a neskôr vyhodiť
Doba trvania: 1-2 vyučovacie hodiny
Zakladáme vermikompost
(1. – 9. ročník)
Popis: Vermikompostovanie za pomoci kalifornských dážďoviek je overený spôsob ako zužitkovať bioodpad najmä v zimných mesiacoch a využiť hotový kompost na prihnojenie izbových rastlín … a nekupovať žiadne hnojivá. Vyrobíme si vermikompostér, pripravíme podstieľku a umiestnime dážďovky do nového domova.
Cieľ: „Vykradnúť“ z odpadkových košov na škole všetok bioodpad a premeniť ho na hnojivo.
Doba trvania: 1 vyučovacia hodina
Ekopranie a ekočistenie
(5. – 9. ročník, možnosť zapojiť rodičov alebo iných dospelých)
Popis: Vyrobíme si vlastný ekologický prací prostriedok. Vyskúšame rôzne tipy ako čistiť jednoducho, účinne, lacno. Každá kvapka vody, ktorú znečistíme chemikáliami, putuje k rybám a potravovým reťazcom späť k človeku. Zmeňme to!
Cieľ: Porozumieť vode, prijať zodpovednosť za každú kvapku, ktorú vypúšťame do odpadu, zjednodušiť a zlacniť pranie a čistenie v škole a v domácnosti.
Doba trvania: 2-3 vyučovacie hodiny